Brno, 20. května 2010 - Největší projekt volnočasových aktivit, jaký byl v Brně v posledních letech realizován – tak by se dal popsat park, který vyrostl u nákupního a zábavního centra Olympia Brno. Kdo by však za projektem čekal finanční injekci města, kraje či Evropské unie, bude překvapen. Investorem více než 5hektarového parku je soukromý subjekt, vlastník nákupního komplexu.



Olympia park otevřel své brány pro veřejnost tuto sobotu 22. května za účasti primátora statutárního města Brna Romana Onderky. Brňanům přinese unikátní relaxační zónu na ploše 5,3 hektarů. „Naším záměrem bylo vybudovat rodinné centrum pro trávení volného času, které si užijí nejen děti, ale také dospělí a třeba i senioři,“ říká ředitelka Olympie  Pavla Bumbálková.

Dvě třetiny Olympia parku patří sportu, zábavě a relaxaci, na zbývající jedné třetině bude hospodařit sama příroda. „Jde o pás pozemku podél řeky, takzvaný biokoridor, který by měl zůstat bez zásahu lidské ruky,“ upřesňuje Bumbálková.

Olympia park nabídne možnosti pro sportovní, odpočinkové, ale i kulturní aktivity pro všechny věkové skupiny. Jeho dominantou je bezesporu osmnáctimetrová umělá skála – největší venkovní horolezecká stěna ve střední Evropě s celkovou plochou 1450m2. „Jde o stěnu pro denní a večerní lezení s až několika tisíci možnými úchyty na 85 trasách, která je určena pro rekreační i sportovní lezce. Do budoucna počítáme s možností pořádání lezeckých závodů,“ popisuje stěnu její provozovatel Ivo Hrdina z Horolezeckého centra Klajda. Ke stěně patří také zázemí pro sportovce – šatny, sprchy a občerstvení. Stěnou však sportovní vyžití v parku nekončí. Nejen že je park napojen na stávající cyklotrasy v okolí, ale jeho součástí je 1,3 kilometrová in-line dráha o šířce 3,5 metru s klopenou zatáčkou. Bruslaři jistě ocení, že dráha bude patřit jenom jim, cyklisté tam nemají vstup povolen.

Parkem se však kromě bruslařů bude prohánět také vlak. Vláčky parkové modelové železnice provezou děti, ale i dospělé po 420 metrů dlouhé trase, která bude postupně dobudována až na délku 1,4 kilometru. V příštím roce přibude i mininádraží, depo a točna s rotundou pro modely lokomotiv. „Chodníkům pro pěší by se měl vláček kvůli bezpečnosti v maximální míře vyhnout, křižovat se budou pouze na třech místech, která postupně osadíme zmenšenými výstražnými světly. Ke křižování s in-line dráhou vůbec nedojde, vlak ji podjíždí tunelem,“ ujišťuje Roman Šiler, jednatel provozovatele dráhy ze společnosti ARGO. Parková železnice v Olympia parku je první takovou drahou v České republice a svými parametry se zařadí k evropské špičce.

Součástí parku je několik interaktivních hřišť pro děti různého věku, od batolat až po teenagery, nejrůznější houpačky, vyhlídková pyramida, sloupové bludiště nebo kamenné kvádry s pevně instalovanými společenskými hrami jako, je dáma či mlýnek.

Brno v Olympia parku získá amfiteátr pro 350 lidí s pódiem o rozměrech 8x6 metrů.
„V amfiteátru dáme prostor umělcům a hudebníkům, ale také nekomerčním projektům typu školních přehlídek a koncertů. Do budoucna přemýšlíme i nad doplňkovými aktivitami, jako například cvičením pro seniory,“ plánuje Aleš Navrátil, jeden z jednatelů společnosti.

Olympia park vyprojektovala brněnská architektonická kancelář Arch.Design ve spolupráci se zahradním architektem Ing. arch. Zdeňkem Sendlerem. Stavebním manažerem byla společnost Bovis Lend Lease, která již v minulosti pracovala na rozšíření samotné Olympie. Investici plně hradil vlastník centra a stavba trvala téměř rok.

(red), foto: Kryštof Turek